Monday 17 May 2010

Perubatan cara Rasulullah SAW_1

penyakit..dari mana asalnya?
sumber:alucinogenus

InsyaAllah saya akan berkongsi isi buku yang saya baca iaitu: Healing with the medicine of the Prophet SAW karangan Imam Ibn Qayyim Al-Jauziyah (diterjemah oleh Jalal Abual Rub).
Saya akan mulakan dengan penerangan tentang jenis-jenis penyakit: Terdapat dua jenis penyakit yang dialami manusia iaitu:
  • was-was dan berbuat kesalahan (doubt and error)
  • nafsu dan kemahuan (lust and desire)

Firman Allah dalam Surah Al-Baqarah (2:10):

Dalam hati mereka (golongan Yang munafik itu) terdapat penyakit (syak dan hasad dengki), maka Allah tambahkan lagi penyakit itu kepada mereka; dan mereka pula akan beroleh azab seksa Yang tidak terperi sakitnya, Dengan sebab mereka berdusta (dan mendustakan kebenaran).


Firman Allah dalam Surah Al-Muddatstsir (74: 31)

….”Dalam hatinya dan orang-orang kafir berkata: "Apakah Yang di maksudkan oleh Allah Dengan menyebutkan bilangan ganjil ini?" Demikianlah Allah menyesatkan sesiapa Yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya), dan memberi hidayah petunjuk kepada sesiapa Yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya); dan tiada Yang mengetahui tentera Tuhanmu melainkan Dia lah sahaja. dan (ingatlah, Segala Yang diterangkan berkenaan dengan) neraka itu tidak lain hanyalah menjadi peringatan bagi manusia.”


Penyakit fizikal yang menyerang tubuh manusia

Firman Allah dalam Surah An-Nur (24:61):

“tidak ada salahnya bagi orang buta, dan tidak ada salahnya bagi orang tempang, dan tidak ada salahnya bagi orang sakit (jika masing-masing tidak menjalankan sesuatu perintah disebabkan keuzurannya menghendaki ia berlaku demikian)……”

Ayat ini menerangkan tentang penyakit-penyakit yang mungkin dialami oleh individu semasa menunaikan ibadah haji, berpuasa atau semasa berwudhu’. Ayat ini mengandungi rahsia dan hikmah Al-Quran bagi orang yang cuba memahami.

Sains dalam perubatan mengandungi TIGA prinsip asas iaitu:

· Menjaga kesihatan yang baik

· Mengelak perkara yang boleh menyebabkan bahaya (contohnya dengan meningkatkan imuniti tubuh)

· Menyingkirkan bahan yang membahayakan dari tubuh

Allah menerangkan 3 prinsip asas ini yang berkait dengan ibadah haji, puasa dan berwudhu’ di dalam firman-Nya dalam Surah Al-Baqarah (2: 184):

… (Puasa Yang Diwajibkan itu ialah beberapa hari Yang tertentu; maka sesiapa di antara kamu Yang sakit, atau Dalam musafir, (bolehlah ia berbuka), kemudian wajiblah ia berpuasa sebanyak (hari Yang dibuka) itu pada hari-hari yang lain; …”


Penerangan ayat ini ialah:

  • Allah membenarkan individu yang sakit untuk berbuka puasa.
  • Allah membenarkan individu bermusafir untuk berbuka puasa untuk menjaga dan memelihara kesihatan dan kekuatan diri semasa bermusafir.
  • Hikmahnya: bermusafir menggunakan banyak tenaga dan memerlukan pemakanan yang baik untuk kekalkan tenaga, jadi ada pengecualian kepada mereka.

Firman Allah dalam Surah Al-Baqarah (2:196):

“….maka sesiapa di antara kamu sakit atau terdapat sesuatu Yang menyakiti di kepalanya (lalu ia mencukur rambutnya), hendaklah ia membayar fidyah. Iaitu berpuasa, atau bersedekah, atau menyembelih Dam…”

Ayat ini menunjukkan kebenaran Allah bagi orang yang mengalami masalah di kepala untuk mencukur kepala yang sebenarnya dilarang semasa ihram.

Hikmah: untuk menyingkirkan bahan berbahaya dan membenarkan individu yang sakit untuk menghilangkan apa jua yang menyebabkan penyakit mereka berlaku dan membantu penyembuhan. Ini menunjukkan aplikasi prinsip menyingkirkan bahan berbahaya dari tubuh adalah lebih utama berbanding peraturan umum.

Terdapat 10 perkara yang boleh membahayakan tubuh apabila tertahan kecuali jika ia disingkirkan iaitu;

· Darah apabila menyakitkan (irritated)

· Sperma jika berlebihan

· Bahan buangan tubuh seperti najis, air kencing, hingus, peluh

· Angin

· Muntah

· Keperluan untuk bersin

· Tidur

· Lapar

· Dahaga


Jika kesemua 10 perkara ini tidak ditangani dengan baik ia akan membawa kepada penyakit tertentu.

Firman Allah dalam Surah An-Nisa’ (4:43):

“…dan jika kamu sakit, atau sedang dalam musafir, atau salah seorang di antara kamu datang dari tempat buang air, atau kamu bersentuh Dengan perempuan, kemudian kamu tidak mendapat air (untuk mandi atau berwuduk), maka hendaklah kamu bertayamum Dengan tanah - debu, Yang suci, Iaitu sapukanlah ke muka kamu dan kedua tangan kamu. Sesungguhnya Allah Maha Pemaaf, lagi Maha Pengampun.”

Ayat ini menunjukkan Allah membenarkan orang sakit menggunakan tanah atau debu suci berbanding air untuk mengambil wudhu’ bagi mengelakkan mudarat jika menggunakan air semasa sakit.

Hati akan menjadi bersih apabila mendapat petunjuk atau ilmu dari Allah.

Hati akan menjadi bersih apabila kita mengutamakan apa yang Allah suruh dan meninggalkan larangan-Nya.

Nabi dan Rasul menjadi contoh bagaimana hati yang bersih dapat merawat penyakit hati (spiritual dan emosi).

Sebab-sebab penyakit hati:

  • Hati keliru kerana memenuhi nafsu kebinatangan dan kehendak diri. Ini menyebabkan hati jauh dari kebaikan dan kekuatan. Jika berterusan akan membahayakan diri.
  • Individu yang tidak dapat membezakan antara 2 jalan iaitu baik dan buruk sepatutnya berasa sedih atas jangka hayat hati dan kesihatan secara keseluruhannya. Ini kerana mereka kurang mendapat petunjuk Allah dan berada dalam kegelapan.

InsyaAllah saya akan menyambung lagi perkongsian dalam tajuk ini. Moga kita dapat sama-sama membersihkan hati sebagai asas penting dalam mendapat petunjuk dari Allah, tanpa petunjuk-Nya, bagaimanakah kita?....sama-samalah kita bermuhasabah diri.

Wallahua’lam


2 comments:

  1. salam.. nice, perkongsian yg bermanfaat.. sesungguhnya, Rasulullah SAW itu sebaik-baik Qudwah kita :)

    ReplyDelete
  2. salam...terimakasih di atas perkongsian saudara,semoga niat murni saudara mendapat limpah kurniaan rahmat dpd Allah s.w.t. teruskan perjuangan saudara....

    ReplyDelete