Sunday 23 May 2010

Kata-kata Hikmah Saidina Ali bin Abi Talib K.W.H: bahagian 2




Alhamdulillah syukur atas kurniaan-Nya yang terhingga, diberi kesempatan buat saya berkongsi dengan sahabat-sahabat semua. InsyaAllah kali ini saya akan menyambung kata-kata hikmah Saidina Ali bin Abi Talib K.W.H yang telah dihantar dalam post sebelum ini.

Sebelum itu, suka saya berkongsi sedikit maklumat tentang keistimewaan Saidina Ali seperti yang dicatatkan dalam buku yang saya baca. Antaranya ialah:

1. Saidina Ali KWH adalah kanak-kanak Islam yang pertama memeluk Islam. Sebelum itu, beliau tidak pernah menyembah berhala walaupun masyarakat Quraisy ketika itu melakukan penyembahan. Gelaran "Karamallahuwajhah" bermaksud Allah SWT telah memuliakan wajahnya.

2. Beliau adalah orang pertama memasuki syurga selepas Rasulullah SAW sebagaimana sabda Baginda SAW:

Maksudnya: "Wahai Ali, sesungguhnya engkau adalah orang pertama mengetuk pintu syurga, kemudian engkau masuk ke dalamnya tanpa sebarang perhitungan".

3. Beliau merupakan orang yang diamanahkan oelh Nabi SAW untuk mengembalikan barang-barang orang Makkah yang diamanahkan kepada Baginda SAW. Selepas tiga hari, Saidina Ali berhijrah ke Madinah.

4. Saidina Ali adalah saudara Baginda SAW di dunia dan akhirat seperti sabda Nabi SAW:
Maksudnya: "Engkau adalah saudaraku, juga sahabatku di dunia dan akhirat"

5. Beliau mendapat jolokan "ketua" oleh Rasulullah SAW. Pada suatu ketika, Nabi SAW pernah berkata kepada puterinya Fatimah Az Zahra:
Maksudnya: "Suamimu (Saidina Ali) adalah ketua di dunia dan akhirat".

Ok, sekarang saya akan sambung kepada kata-kata hikmah (huruf alif):


6. Memberikah hujjah kepada si jahil adalah mudah, pun begitu apa yang susah ialah bagi si jahil tadi menerima hujjah tersebut.


Ulasan: orang jahil tidak mudah menyerah kalah kepada kebenaran atau berpaling tadah daripada kesalahannya.


7. Letakkan rahsiamu pada seorang individu sahaja manakala mesyuarat (perbincangan) hendaklah dimaklumkan kepada seribu orang.


Ulasan: kerana seorang individu pun belum tentu dapat menyimpan rahsia apatah lagi sekiranya rahsia tersebut diletakkan pada beberapa orang individu.

8. Jadikanlah umurmu ibarat wang yang diberikan kepadamu. Sekiranya engkau tidak suka apa yang engkau belanjakan hilang begitu sahaja, maka hendaklah engkau tidak menghabiskan umur engkau dengan sia-sia.

9. Orang yang paling jahil dari kalangan orang-orang jahil ialah mereka yang terjatuh ke dalam lubang binatang dua kali.

10. Orang mu'min yang sebenar tidak akan terkena sengatan binatang yang berada di dalam lubangnya dua kali.

....................................................................................................................................................................

Sahabat-sahabat sekalian,

Saya ingin membawa perhatian anda semua untuk melihat kata-kata hikmah ke-9 dan ke-10 tentang perlunya kita berhati-hati dan belajar dari kesalahan serta tidak mengulangi kesilapan yang sama. Lihatlah sahabatku, gagal dan kalah itu lumrah..kita perlu "membenarkan" diri untuk mengalaminya. Namun, apa yang penting ialah mengambil ibrah atau pengajaran dari kesilapan tersebut. Oleh itu saya ingin berkongsi doa ketika ditimpa musibah. Doa ini selalu kita baca, tapi konsepnya sering dilihat hanya untuk kematian iaitu doa beristirja';

Innalillahi wainnailaihi raji'un

maksudnya: "Sesungguhnya kami kepunyaan Allah dan kepada-Nya kita akan dikembalikan".

Saya mengingatkan diri sendiri untuk sama-sama beristirja' apabila ditimpa musibah, supaya dengan itu kita sedar, apa jua yang terjadi itu kehendak-Nya, kepada-Nya jualah kita akan dikembalikan..pada hari harta, pangkat, kepandaian tidak berguna lagi..

Wallahua'alam

makhluk milikmu, ya Khalik

No comments:

Post a Comment