Sunday 23 May 2010

Ketenangan itu

sumber: dead calm by `foureyes



Merantau melihat alam..

Kecantikan ciptaan-Mu mengasyikkan

Matahari bersinar, mengikut aturan-Nya..

Setiap dedaun, bunga dalam keriangan kepanasan

Namun, pelik sungguh…

Keriangan luar jangkauan

Atas dasar apakah?

Kenapa tidak melihat, jauh dalam hatimu

Bila diri di luar batasan yang ditetapkan

Manusia lupa, alpa..

Tawa hilai manusia..menyesakkan,

Aku di sini kaku, malu dan lesu


Tapi aku di mana?

Tenang..riang..senang

Aku mahu ketenangan itu..

Hadirlah…

Moga dalam hilai pekik manusia

Aku masih mampu tersenyum

Mendengar deruan ombak walau jauh

Melihat riak kicauan burung walau tidak tersampaikan


Dalam lautan manusia,

dalam sesak suasana

Manusia itu aku juga…

Namun kenapa terus biar masa berlalu..

Wahai Pencipta,

Bantuku ya Rabb..

Beri kekuatan, biar kukuh menjadi azimat

Biar badai merempuh

Aku tetap di jalan-Mu

Renunglah..selamilah..

Jangan akal di luar aturan

Kitakan manusia juga

Sampai masa..akhirnya

Kita…di dalam tanah juga..pasti kembali


Ingatan buat diriku yang turut leka


Spring yang memancar

No comments:

Post a Comment