Monday 19 July 2010

rindu mak abah


rindu pada abah dan mak




Alhamdulillah diizinkan-Nya untuk berkongsi sedikit rasa. Saya baru selesai menonton program Imam Muda episode 8. Episode kali ini berkaitan perkahwinan. Di permulaan episod peserta imam muda membaca sajak dan ayat-ayat Al-Quran yang berkaitan keibubapaan. Bila teringat memang saya terus teringat ayah ibu di rumah. Jadi, perkongsian kali ini berkaitan ibu bapa.

Firman Allah dalam Surah Al-Isra' (17:23):

23. dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya Engkau tidak menyembah melainkan kepadanya semata-mata, dan hendaklah Engkau berbuat baik kepada ibu bapa. jika salah seorang dari keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua Dalam jagaan dan peliharaanMu, maka janganlah Engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan "Ha", dan janganlah Engkau menengking menyergah mereka, tetapi Katakanlah kepada mereka perkataan Yang mulia (yang bersopan santun).



Di sini jelas menunjukkan tingginya darjat ibu bapa kita yang bersusah payah dalam membesarkan kita. Selayaklah dengan segala jasa mereka itu kita memelihara mereka dengan sebaiknya apabila mereka sudah tua.

Sahabat-sahabatku,

Melihat cabaran dunia yang semakin dahsyat, saya melihat masalah kurang hormat kepada orang tua di kalangan anak-anak semakin menjadi-jadi. Banyak kes ibu bapa menyaman anak-anak kerana tidak berpuas hati layanan anak terhadap mereka. Astagfirullah. Ibu bapa yang paling rapat dan meyanyangi anaknya tidak mungkin akan menyaman anak andai mereka dilayan dengan baik. Jadi, seharusnya kita berfikir sejauh mana kita melayan ibu bapa kita selama ini.

Saya bukanlah contoh anak yang baik. Namun, andai perkara tersebut berkait perhubungan dengan ibu bapa, sebaik mungkin saya cuba menjadi anak yang baik. Takut sungguh saya seandainya mak ayah tidak redha dengan perbuatan saya. Bagaimana kita? Adakah seringan perkataan "Ha" pernah terluah dari mulut kita? Sama-sama kita fikirkan. Satu hari kita juga akan bergelar ibu dan ayah. Sejauh mana kita melayan ibu bapa kini akan jua sedikit sebanyak mempengaruhi layanan anak-anak kita nanti kepada kita.

Sahabat-sahabatku,

Ingin saya mengajak diri dan kawan-kawan untuk sama-sama menilai diri, sejauh mana hubungan kita dengan ibu bapa kita. Eratkan dan mesrakan hubungan itu. Moga kita menjadi anak yang terbaik buat ibu bapa kita. Mohonlah pada mereka supaya mendoakan kita. Berkatnya pasti ada, itu perlu kita yakini. Bagi yang dekat, kunjungi mereka, ucapkan kata sayang, perhargaan atas segala jasa mereka. Bagi yang jauh, hubungi mereka selalu. Jangan biarkan hubungan hati itu terputus. Moga hidup kita sentiasa diredhai mereka kerana sesungguhnya "keredhaan Allah terletak pada keredhaan ibu bapa".

Wallahua'alam

sejuk summer

lagu untuk ingatan buat kita, luahkan sayang kita pada mereka: "Lafaz yang tersimpan: UNIC"


No comments:

Post a Comment