Saturday 24 July 2010

Cerita: simpulan_4: la tahzan


terus melangkah ke arah yang satu


2008

"Isykh..isykh...." dengar tangisan dari dalam bilik. Rumah kami hanya dua bilik, tapi kami rasa cukup. Berkongsi bantal dan bilik bukan masalah buat kami. Terasa nikmat bila berkongsi, rezeki Allah itu memang mencukupi buat kami. Esak tangisan makin kuat, aku menghala ke arah bunyi itu. Dari belakang kulihat Achik.

"Achik, kenapa ni?" tanyaku lembut.

"Achik fail" jawabnya lirih.

"Fail apa?" tanyaku.

"Tesis, achik kena betulkan the whole tesis. Kena repeat lab work. Macam tak dapat konvo sekali dengan korang semua je" tambah Achik lagi.

Aku kaget. Masih teringat kenangan kami bertiga bersama Anjang di jalan TAR mencari baju konvo Ogos ini. Masing-masing sibuk memilih baju untuk dipadankan dengan tudung. Tak terasa panas tengahari dek kerana semangat mencari persalinan untuk konvo.

Aku terus memeluk Achik. Terasa kesedihannya menyelubungiku. Kami belajar bersama walaupun tidak sama kursus yang diambil.

"Tak pe Achik, Allah tak kan uji kita andai kita tak mampu. Yakinlah ada jalan penyelesaian untuk semua masalah" jawabku.

"Achik takut, macam mana nak bagitahu mak ayah. Kesian diorang, kami orang susah Ayong. Achik dah hancurkan harapan diorang" balas Achik dalam esak tangis.

"Tok tok, Assalamualaikum" kedengaran suara Darling.

Darling terus menghala ke arah kami. Aku menerangkan perihal Achik. Darling hanya mengangguk.


12 Ogos 2008. Tarikh konvo kami berempat. Aku, Angah, Anjang dan Darling. Kami tertinggal seorang, Achik. Hati hiba memikirkan kami tak dapat bergambar bersama. Semalam sempat kami berempat bertemu Achik. Memberi kata-kata perangsang buatnya. Bukan mudah baginya melihat rakan lain berjaya dalam diri sendiri yang hiba.

"Achik datang ke?" tanya Anjang.

"Tak kot" balas Darling.

Sebenarnya aku perasan Achik pagi tadi sebelum kami beratur masuk ke Dewan Canselor. Dari jauh kelihatan dia memerhatikan kami membetulkan mortar board di kepala. Dia hanya berlalu selepas itu. Ke mana agaknya dia....Rasanya aku tahu ke mana dia. Aku teringat kata-kata Achik.

"Kalau Achik sedih, Achik suka gi tepi tasik, tengok air, jadi tenang" katanya masa kami berjoging tak lama dahulu.

Aku terus menghala ke tasik selepas bergambar dengan keluarga. Sahabat yang lain turut mengikut.

"Assalamualaikum" kataku.

"Waalaikumsalam" Achik menoleh. Terkejut dia melihat kami.

"Jom makan!" kata Angah gembira.

Di bawah pohon itu kami berteduh, menjamah makanan bersama. Achik hanya memerhatikan.

"Mak ayah korang kat mane? tak cari korang ke nanti?" tanya Achik dalam nada bersalah.

"Tak pe, diorang faham. Bukan senang nak cari sahabat yang baik macam Achik ni. Tak best la kalau kitorang je gembira, Achik dok sorang-sorang kat sini" kataku.

"Korang terlalu baik..." kata Achik dalam esak tangisan.

"Kita kan dah janji, jadi kawan yang terbaik untuk kawan yang lain" kata Anjang. Tangan kami saling berpegangan. Eratnya terasa di sanubari. Simpulan terus kukuh di hati-hati kami.

Ini menjadi bukti, ikatan yang disemai. Bukan hanya sekadar ucapan, tapi dizahirkan dengan perbuatan.

2010

"Cikgu, saya gagal paper math, macam mane ni? saya takut nak bagitahu mak ayah. Habislah saya cikgu..." kata Haslinda.

Suara anak mentee ku mengejutkan aku dari lamunan. Tarikh 12 Ogos kembali lagi tahun ini. Kenangan seputar konvokesyen menyapa.

"Owh, jangan risau Lin, nanti cikgu buat kelas tambahan untuk kamu ye. Kamu baru gagal sekali tak bermakna gagal selamanya" balas ku.

Ya, aku pernah berhadapan dengan situasi ini, mungkin berbeza latar dan masanya. Tapi perkaranya tetap sama. Kegagalan. Sejauh mana kita melihat kegagalan akan menentukan sejauh mana kita boleh bangkit darinya. Aku yakin sepertimana Achik yakin melihat kegagalan sebagai batu loncatan untuk dia lebih berjaya menjadi pendorong buatku.

"Ada orang yang pernah gagal dan bangkit, akhirnya dia berjaya. Awak juga perlu begitu, ok!" kata ku pada Lin.

Nampak sinar di matanya. Aku hanya menyampaikan semangat itu yang ku belajar dari sahabatku, Achik. Konvo Achik lebih meriah dengan kehadiran kami semua. Kami luangkan banyak masa bersamanya. Menjadi "juru gambar peribadi" untuknya. Kami mahu dia gembira dan bahagia. Setahun yang dikorbankan itu mengajarnya, mengajar kami untuk bersabar dan berusaha sedayanya. Alhamdulillah kejayaan bersama orang-orang yang bersabar. Itu janji yang pasti dari Illahi.

"La tahzan, innallahama'ana" (jangan bersedih, sesungguhnya Allah bersama kita)

bersambung.....

No comments:

Post a Comment