Tuesday 13 July 2010

Cerita: simpulan_2: bermula cerita


ia baru bermula...


2004

"Assalamualaikum..." Aliyah memberi salam.

"Waalaikumsalam" jawabku.

"Maaf, Nina takde kat bilik ye?" tanya Aliyah

"Owh..dia pergi kafe, beli makanan" jawabku.

"Erm..saya biasa nampak muka awak, student fizik ye?" tanya Aliyah

"A'ah, saya Husna, course mate Nina" jawabku ringkas.

"Apa khabar? Saya Aliyah. Selamat berkenalan" kata Aliyah ringkas.

Kami bersalaman..itu permulaan. Perkenalan yang membawa kepada persefahaman. Bukan kerana belajar dalam kursus yang sama, tapi kerana minat yang sama.

Sejak perkenalan yang pertama itu, aku dan Aliyah selalu bertemu. Sejak itu aku berkenalan dengan kawan-kawannya yang lain, termasuk Wardah. Aku pun bertambah rapat dengan coursemate ku Nina.

"Nak jogging kat tasik x?" sms ringkas kuterima dari Wardah.

"Boleh juga, pukul 6 petang ye" balasku.

"InsyaAllah" balas Wardah.

Gembira. Itu perasaanku kini. Kawanku bertambah, bukan setakat yang sama course tapi course yang lain juga. Ini satu permulaan kepada sebuah perkenalan.

Petang itu dapat juga aku berjoging. Lama juga tak bersenam. Maklumlah sibuk dengan persiapan masuk universiti dan minggu orientasi. Aku bersyukur dapat menikmati pemandangan alam yang indah sambil beriadah. Mataku memandang keindahan alam. Kami berehat sebentar lepas 30 minit berjoging.

"Uiskh..boleh tahan penatnya, maklumlah lama sangat tak bersenam" kata Wardah.

"Betul tu" jawabku sambil mengesat peluh di dahi.

"Husna, awak ada join usrah x?" soal Wardah.

"Erm..kadang-kadang..tengoklah kalau rajin" jawabku jujur.

Memang benar, sejak dibahagikan mengikut kumpulan usrah masing-masing hanya sekali aku ikut serta. Malas. Itu alasan utamaku. Satu lagi, aku tak nampak sangat kepentingannya untuk berusrah ni.

"Ooo...macam tu. Tak seronok ke usrah awak?" tanya Wardah lagi.

Aku terbayang wajah Kak Ainul yang lembut. Peribadinya sangat baik. Bersungguh-sungguh dia menyampaikan isi usrah pada pertemuan pertama usrah kami.

"Usrah ni adik-adik ibarat keluarga. Adik-adik jauh dari rumah dan keluarga masing-masing. Akak sangat-sangat berharap agar ahli usrah ini kita dapat anggap seperti keluarga sendiri. Bila ada masalah sama-sama dikongsikan. Jangan pendam. Lagi pula adik-adik masih baru di universiti ni" terang Kak Ainul.

Ya. Aku tahu. Aku pun dah terbiasa dengan usrah sejak sekolah dan matrikulasi. Entahlah cuma kini aku teringin untuk bebas. Nak fokus belajar.

"Eh..tak la. Best je usrah tu. Saya ni ha yang malas" terus terang aku menjawab.

Wardah hanya tersenyum.

"Husna, saya cakap ni sebab nak ingatkan diri saya juga ye. Hati kita ni ibarat kubu pertahanan. Perlu selalu diperhatikan, dikukuhkan sebab mudah je syaitan nak tembus. Antara caranya melalui pengisian rohani. Kita boleh bina kekuatan dari dalam, barulah musuh tak boleh menyerang" kata Wardah lembut.

Hatiku tersentak. Hati ibarat kubu pertahanan. Aku mengerti, aku fahami.

"Tok, tok" bunyi pintu bilik ku diketuk.

"Siapa?" kataku.

"Zaza, kawan Wardah"

Aku buka pintu. Aku kenal Zaza, dia sama usrah denganku. Kami berbalas salam.

"Ya, ada apa ye Zaza?" soalku.

"Nak tanya esok awak nak join usrah Kak Ainul x?

Hatiku berbolak balik...

"Erm, saya bagitau kemudian boleh?" kataku

"Ok, saya cuma ajak je, tapi harapnya awak dapat datang la ye" kata Zaza.

Aku memandang Zaza yang berlalu pergi. Terharu dengan kesungguhannya mengajakku. Aku jadi malu. Tapi wajarkah aku menurutinya hanya kerana aku malu?

Teringat kata-kata Ustazah Salmah tentang godaan syaitan. Ayat 16 hingga 17 Surah Al-A'raf terus kuperhatikan.

16. Iblis berkata: "Oleh kerana Engkau (Wahai Tuhan) menyebabkan daku tersesat (maka) Demi Sesungguhnya Aku akan mengambil tempat menghalangi mereka (dari menjalani) jalanMu Yang lurus;

17. "Kemudian Aku datangi mereka, dari hadapan mereka serta dari belakang mereka, dan dari kanan mereka serta dari kiri mereka; dan Engkau tidak akan dapati kebanyakan mereka bersyukur".


Aku tak nak jadi orang yang disesatkan. Aku tekad. Berubah. Teringat kata-kata Ustaz Hasrizal dalam satu rancangan TV:

"Perubahan bukan pilihan tapi KEMESTIAN"

Doa dari Surah Ali Imran ayat 8 terus kubaca, mendoakan kekuatan dan petunjuk dari-Nya:

Rabbana la tuzigh quloobana ba'da idh hadaytana wa hab lana milladunka rahmah innaka antal Wahhab

perubahan ini sejarah bagiku, ia juga menjadi titik pertemuan dan permulaan sebuah ukhwah...

bersambung....




No comments:

Post a Comment