Friday 23 September 2011

Soal hati



Bismillahirrahmanirrahim

Pernahkah anda bercinta? Pernahkah anda menghadapi masalah percintaan? Kepada siapa anda rujuk bila ada masalah cinta?

Soalan-soalan di atas relevan dengan perkongsian saya kali ini.


Kongsi masalah

Pagi itu saya baru mula buka komputer untuk memulakan kerja. Elok saya betulkan kedudukan kerusi datang seorang rakan wanita berbangsa Italy ke arah saya.

"Hi, good morning, how are you?" katanya.

"I'm good, how are you?" balas saya

Selepas berbalas khabar dia terus menarik kerusi duduk sebelah saya. Sahabat saya ini ceria orangnya. Rajin menolong orang dan ramah sungguh.

"Please can you help me and give some advice to me? I think only girls know how to help me" katanya.

Pelik. Kenapa saya? Tapi saya tidak kisah pun kalau dia nak bertanya.

Bila dia buka cerita, tahulah saya yang dia hendak bertanya tentang soal hati, soal CINTA.


Nasihat dan peringatan buat diri

Dari awal sudah saya katakan,

"I'm not expert on this, I can't give you a proper advice" jawab saya. Baik berterus terang, nanti kalau silap cakap, buruk padahnya.

Dia tetap teruskan bercerita.

Saya pun, setia mendengar. Secara kesimpulan isu pokok yang dia bertanya ialah tentang "expectation" dalam perhubungan.

....Macam mana kalau lepas kahwin tidak boleh tinggal bersama? macam mana kalau pasangan tak bagi saya bekerja? saya tak mahu jadi suri rumah, saya nak berkerjaya.....

...Macam mane ya? saya rasa saya sukakan dia, tapi saya takut kalau apa yang bakal terjadi adalah luar dari "expectation" saya....


Isi bicara

Macam-macam persoalan yang dia utarakan. Saya jawab dari kapasiti yang saya tahu. Lagipun dari awal sudah saya bagitahu yang saya tidak berpengalaman sangat. Antara isi bicara saya dengan dia ialah:

1. Kalau anda sudah yakin dengan pilihan anda (know that he is you Mr Right) maka anda harus terima dia seadanya.

2. Saya ada terangkan padanya yang sebelum perkahwinan kita boleh berbincang dengan bakal pasangan tentang apa "expectation" kita tentang kerjaya kita, rumah tangga kita. Sekurang-kurangnya ini boleh mengurangkan salah faham pada masa akan datang.

3. Beri penerangan secukupnya pada bakal pasangan anda tentang apa perancangan anda dan anda juga mendengar perancangan dari pihaknya. Ini boleh membantu untuk merancang rumahtangga.

4. Selidik bakal pasangan anda. Bukan hendak jadi "busy body", tapi ini penting untuk pastikan pelayaran hidup kita pada masa akan datang tidak dipenuhi dengan derita dan sengsara kerana salah faham di peringkat perkenalan.

5. Isi terakhir ini hanya tambahan buat kita yang yakin setiap qada' dan qadar itu telah ditetapkan oleh Allah. Berdoalah sebanyaknya kepada Allah moga diringankan jodoh pertemuan buat kita. Hanya Allah yang menggerakkan hati kita dan bakal pasangan kita. Berdoalah moga dipertemukan dengan cara terbaik dan berakhir dengan cara baik juga. Hidup berumahtangga untuk lahirlah generasi yang baik juga, InsyaAllah

Saya akhiri perbualan itu dengan ucapan selamat kepadanya. Moga dia berjumpa yang tebaik untuk dirinya.

Beri nasihat biar dengan kapasiti dan kefahaman diri, jangan memandai. Itu pengajaran yang saya dapat. Saya bukan pakar, cuma berkongsi dengan rakan yang dalam kekeliruan....

Anda ada soal hati? Tanyalah kepada pemilik hati...Allah SWT...

permudahkanlah ya Rabb, ameen

Wallahua'lam


No comments:

Post a Comment