Sunday 11 September 2011

Ikitibar dari pertemuan




Bismillahirrahmanirrahim

Alhamdulillah...segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Selawat dan salam selayaknya buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW.

Bersyukur itu perlu dizahirkan buat hanya dari lafaz, namun perlu dicernakan melalui perbuatan dan hati. Saya bersyukur kerana walaupun duduk berjauhan dari keluarga namun diberi peluang oleh Allah SWT untuk bertemu dengan orang-orang yang baik-baik belaka.

Gotong royong

Jumaat lalu saya berpeluang untuk bersama-sama dengan komuniti di sini dalam acara bergotong-royong untuk jamuan pada keesokan harinya. Memang meriah, walaupun masing-masing sibuk di siang harinya, namun masih sempat meluangkan masa dalam menyumbang. Inilah manisnya bila hidup untuk memberi...

Dari jam 8 malam hinggalah hampir jam 12, kami sama-sama membantu dalam menyediakan makanan. Terasa semangat persaudaraan yang utuh tumbuh di kalangan komuniti di sini. Kami bertungkus-lumus mencucuk daging sate. Kami duduk dalam kelompok-kelompok kecil untuk memudahkan kerja.

Berbicara

Dalam kumpulan saya ada seorang kakak yang sangat saya hormati. Dalam kelompok itu dia banyak berkongsi ilmu-ilmu bermanfaat dengan kami. Antaranya beliau berbicara tentang hakikat kematian.

"Tahu tak tempat kita mati adalah sebenarnya adalah tempat atau tanah yang digunakan untuk menciptakan kita?" kakak itu memulakan berbicara...

"Maksudnya, kalau kita mati di luar Malaysia sebenarnya tanah itulah tanah kita dijadikan?" tanya seorang kawan saya lagi.

"Betul, sebab itu kalau kita mati di mana-mana pun adalah lebih baik kita dikebumikan di situ juga" tambah kakak itu lagi.

"Oh...begitu" tambah saya. Satu ilmu baru saya peroleh. Mungkin sebab itulah kita perlu berdoa agar dimatikan dalam keadaan husnul khatimah (penghujung yang baik) dan di tempat yang baik. Teringat pengisian dari Prof Muhaya di IKIM.fm:

"Saya selalu berdoa agar dimatikan dalam keadaan baik, pada hari Jumaat, di bulan puasa".

Begitulah lebih kurang kata Prof Muhaya. Pentingnya saat kematian kita, seperti mana maksud sebahagian hadith keempat (kejadian manusia) dalam himpunan hadith 40 oleh Imam Nawawi:

"......Demi Allah Yang tiada Tuhan melainkanNya, sesungguhnya salah seorang dari kalangan kamu akan beramal dengan amalan ahli syurga, sehingga jarak antaranya dan syurga tidak lebih dari sehasta, lalu dia didahului oleh ketentuan tulisan kitab lantas dia mengerjakan amalan ahli neraka lalu dia memasuki neraka. Dan sesungguhnya salah seorang dari kalangan kamu akan beramal dengan amalan ahli neraka, sehingga jarak antaranya dengan neraka tidak lebih dari sehasta, lalu dia didahului oleh ketentuan tulisan kitab lantas dia mengerjakan amalan ahli
syurga lalu dia memasuki syurga."

Antara pengajaran hadith di atas ialah kepentingan amalan terakhir manusia sebagai penentu nasib seseorang di akhirat nanti. Atas dasar itulah kita memohon petunjuk Allah setiap kali dalam solat yang kita lakukan. Alangkah ruginya andai ada di kalangan umat Islam yang tidak mengerjakan solat sedangkan itulah medium kita meminta petunjuk dari Allah.

Angin kuat

Di sini cuaca sangat tidak menentu. Dalam cuaca cerah ceria, awan hitam datang membawa hujan. Angin kencang sering bertiup, bagai nak patah payung. Unpreditable wheather...begitulah cuaca di sini.

"Kuat betul angin malam minggu ni ye" ujar kakak itu.

"Ye kak, pintu bilik saya asyik berbunyi macam dihentam sebab angin dari luar rumah yang kuat" saya menambah.

"Sejuk betul...angin berbunyi kuat sangat, takut juga" tambah kawan saya seorang lagi.

"Akak cuma bayangkan masa hari kiamat nanti pasti lagi kuat anginnya, kencang dan orang semua kelam kabut menyelamatkan diri" kata kakak itu.

Saya terkedu...masyaAllah, tidak pernah saya terfikir begitu. Betul juga kata-katanya. Andai kiamat, pasti keadaan lebih huru hara.

"Apa yang ada buat kita hanya amalan..." kata-kata kakak itu melekat di hati.

Kejadian puting beliung sepertimana dalam filem Twister antara contoh bagaimana kejadian angin yang dahsyat mampu memusnahkan. Semuan dengan kekuasaan-Mu. Ya Allah, Kau jadikan kejadian angin buat kami berfikir...

Benarlah, hanya orang yang hatinya diberi petunjuk yang akan mampu berfikir. Mungkin bagi orang lain kejadian angin yang kencang itu hanya sebagai nilai tambah untuk tidur yang lebih nyenyak. Apa lagi di sini tidurnya di bawah duvet yang empuk...

Bersyukur

Dalam hati saya bersyukur pertemuan singkat dalam masa mencucuk sate itu banyak menjana minda saya untuk berfikir, bukan hanya tentang kehidupan, tapi yang paling penting untuk kematian...satu destinasi yang pasti. Di sini saya sedar pentingnya kita mencari sahabat yang selalu dapat mengingatkan kita untuk lebih taat kepada Allah, Alhamdulillah ya Robb atas pertemuan ini...

"Allahhummakhtim lana bihusnil khatimah, wala takhtim a'laina bisuil khatimah"

Ya Allah, matikanlah kami dalam iman dan Islam, panjangkanlah umur kami dalam ketaatan, ameen"

sejuk malam







No comments:

Post a Comment