Monday 12 September 2011

Kaya untuk menyumbang




Bismillahirahmanirrahim

"Kita kena niat cari harta demi Islam"

Kata-kata itu bagai satu motivasi yang kuat buat umat Islam. Tapi kalau difikirkan, berapa ramai yang menggadaikan agama demi kekayaan? Isu riba, monopoli dan sebagainya sering berlaku di kalangan masyarakat dan umat Islam tidak terlepas dari menjadi mangsa atau terlibat dalam menindas.

Hormat syariat

Saya bukanlah orang yang banyak ilmu agama. Masih dan terus mencari ilmu, itulah status saya. Hakikatnya andai kita sudah berpuas hati dengan ilmu kita, sebenarnya kita tertipu dengan sangkaan itu. Jelas telah Allah berfirman bahawa ilmu-Nya maha luas. Tak mungkin cukup ilmu yang telah kita dapat...

Berbalik tentang mencari rezeki sepertimana yang disyariatkan oleh Islam. Teringat pengisian yang saya dengar semasa di bulan Ramadhan. Antaranya ialah tentang bazar Ramadhan. Saya yakin mungkin bagi yang berada di tanah air, bazar Ramadhan sering dikunjungi. Apalagi kalau yang bekerja, mungkin tak sempat nak menyediakan makanan di rumah kerana balik kerja pun sudah sampai lambat di rumah.

Dalam pengisian tersebut, ustaz itu ada membangkitkan beberapa persoalan, antaranya:

*Berapa ramai peniaga yang hormat syariat di saat mencari rezeki?
*Berapa ramai yang masih di bazar semasa azan Maghrib berkumandang?
*Berapa ramai pula yang berkesempatan untuk menunaikan solat Maghrib sebelum luput waktunya?

Bukanlah satu tuduhan, namun kadangkala agak jelas kita melihat ramai yangmasih di bazar dalam waktu kita sepatutnya terus-terusan berdoa sebelum waktu berbuka. Bagaimana sebenarnya kita menghormati syariah semasa mencari rezeki? Sama-sama kita fikirkan...

Rezeki milik Allah

"Saya tidak berniaga di bulan Ramadhan. InsyaAllah, cukup rezeki yang diperoleh 11 bulan lagi. Masa Ramadhan inilah masa untuk beribadah bersungguh-sungguh"

Itulah kata-kata peniaga yang yakin rezeki itu milik Allah, bukan manusia. Kagum. Itu sahaja yang mampu saya katakan. Bila ada keyakinan seperti itu tersemai dalam hati, maka lahirlah usahawan Islam yang berniaga hanya untuk sekadarnya bukan untuk bermewah-mewah. Letakkan dunia di tangan, bukan di hati

Dapat banyak, beri banyak

Saya terfikir memang benarlah berniaga punca rezeki yang terbaik. Sepertimana junjungan besar kita Nabi SAW yang berniaga semasa hayatnya. Isteri Baginda Siti Khadijah juga banyak memberi kerana rezekinya juga banyak. Inilah cara untuk menunjukkan kesyukuran atas pemberiaan Allah dengan memberi.

Jadi, saya ingin mengajak bagi rakan-rakan yang bijak dalam ilmu perniagaan mulakan langkah ini, mulakan perniagaan. Jadilah usahawan untuk menyumbang, bukan hanya untuk kaya sendiri-sendiri. InsyaAllah niatkan untuk menyumbang lebih banyak kepada Islam. Mohon doa kepada Allah moga rezeki kita diberkati-Nya, ameen.

teringin hendak mula berniaga.....










No comments:

Post a Comment