Wednesday 21 September 2011

Belajar dari adik




Bismillahirrahmanirrahim..

Alhamdulilah syukur pada-Nya atas segala percaturan hidup yang terbaik untuk setiap hamaba-Nya. Dalam melayari bahtera kehidupan pasti kita pernah tersadung lalu jatuh tersungkur ke bawah. Di kala kita berada di bawah itulah pentingnya untuk kita bangkit bagi memulihkan keyakinan diri sendiri.

Pertemuan itu

Saya bersyukur kerana ditemukan Allah dengan ramai sahabat dan adik-adik yang baik belaka di sini. Tidak terasa sunyi dan keasingan walaupun berada di bumi asing. Tidak terasa jauh walaupun jauh dari tanah air. Adik-adik yang saya anggap seperti adik sendiri sentiasa ringan membantu tanpa meminta balasan.

Saya kagum dengan semangat persaudaraan ini yang membawa kepada ukhwah yang berpanjangan. Masih teringat di kala saya mula-mula sampai di sini, selain seorang sahabat yang sudah saya hubungi adik-adik banyak membantu dalam mempercepat proses penyesuaian diri.

Pertemuan yang ingin saya kongsikan ialah pertemuan dengan seorang adik yang banyak mengajar saya tentang memberi...

Semua boleh

Untuk saya ceritakan tentang adik H cukuplah andai saya simpulkan sebagai seorang yang 'semuanya boleh'. Dia ringan tulang membantu dalam banyak perkara. Bila saya ingat kembali rasanya saya sering dipertemukan dengan manusia yang ringan tulang dan sangat tidak berkira dalam membantu orang lain. Mungkin ia tarbiyyah secara tidak langsung dari Allah untuk menggerakkan saya pula untuk menyumbang dan bukan hanya menerima...

"Akak, tak pe nanti saya tolong...", "Tak pe nanti saya bagitau pasal hal tu.." Banyak sungguh perkara yang adik H nak tolong, kesian juga melihatnya...saya yakin Allah yang berikan dia kekuatan unutk terus membantu.

Sedih

Satu hari adik H datang ke rumah, niat asalnya untuk mengambil barang. Sedang asyik berborak, tiba-tiba dia mula bercerita...

"Akak sebenarnya saya tengah sedih.."

"Kenapa?" tanya saya ringkas.

"Saya tahu saya banyak kekurangan, tapi sedih sangat bila orang kaitkan kekurangan saya kerana didikan keluarga saya yang kurang sempurna", luah adik H. Kelopak matanya mula berlinang..

Saya jadi empati, sedih, marah, macam-macam perasaan..

"Cuba ceritakan kat akak, apa terjadi sebenarnya?

Adik H bercerita panjang lebar, tapi apa yang dapat saya simpulkan dari perbualan kami berdua ialah:

1. Saya rasa tidak wajar andai seseorang menyalahkan atau menuduh kelemahan seseorang itu (contoh kesalahan kecil yang dilakukan) berpunca dari didikan keluarga yang tidak sempurna tanpa usul periksa.

2. Jujur dan bersifat adillah sesama manusia. Jangan tuduh melulu andai kita melihat seseorang melakukan kesalahan. Barangkali kesalahan itu dibuat atas dasar kejahilan, bukan kerana kehendaknya sendiri.

3. Jagalah hati orang sekeliling kita, jangan cakap lepas hingga melukakan hati seseorang. Ingat, andai kita cakap lepas dengan orang lain, mungkin pada masa akan datang kita juga mungkin mungkin dihina.

4. Andai orang lain berasalah tegurlah dengan cara berhikmah, jangan menghina atau melukakan hatinya. Jika kita terlalu mudah menyalahkan ertinya kita rasa diri kita terlalu hebat dan kebal dari buat silap. Ingatlah, hanya Allah yang Maha sempurna, kita manusia tidak terlepas dari melakukan kesilapan.

5. Jika orang lain buat salah, jangalah kesalahan itu asyik diungkitkan, kenanglah kebaikan mereka kepada kita.

6. Kelebihan yang ada pada kita hanya kerana Allah menutupi kelemahan kita. Segala pujian yang kita peroleh kerana kelebihan kita hakikatnya hanya milik Allah, kita tak layak menerimanya bulat-bulat.

7. Jangan asyik menyalahkan, jika ianya terjadi itu tanda anda ada masalah hati yang tidak pandai bersyukur.

8. Manifestasikan syukur dengan sikap sabar. Bila orang lain buat silap bersabarlah, pasti anda temui kemanisan setelah itu.

9. Memaafkan adalah langkah terbaik dalam kita menghadapi konflik engan orang lain. Moga Allah beri ganjaran kepada kita yang suka memaafkan kesalahan.

Perbualan kami berakhir dengan nasihat saya kepada adik H yang saya pasti amat berguna untuk diri saya sendiri..

"Dik, akak yakin ini satu ujian buat awak, andai kita boleh ambil setiap kritikan orang sebagai satu perkara yang membina pasti akan bertukar menjadi kekuatan buat kita"

"Betul kak, anggap ni semua sebagai tarbiyyah dari Allah" simpul adik H.

Alhamdulillah, semoga Allah bukakan hati kita semua untuk sentiasa melihat kelebihan orang lain di samping menilai kekurangan diri. Saya doakan sifat baik adik H berkekalan dalam dirinya, moga peristiwa ini memberi ruang untuk saya belajar tentang manusia dan juga tentang hakikat kehidupan yang sebenar. Janganlah kita asyik menyalahkan, tapi muhasabahlah dan bersabarlah. Moga Allah berkati hidup kita semua, insyaAllah...


cold night

No comments:

Post a Comment