Saturday 24 September 2011

Nilai syukur




sedih, rasa itu bertamu
menjemput dalam hatiku
lantaran tak mampu ku mensyukuri nikmatMu
aku belum usaha sesungguhnya
dalam senang aku lupa
dalam susah aku resah
dalam tegang aku radang

ya Allah
mana syukurku?
rasa malu dengan khilaf diri
hati jauh dari rasa menerima
makin banyak Kau beri
seakannya makin jauh diriku dari mensyukuri

aku melihat, mendengar dan menilai
sekitarku juga begitu
banyak mengungkit dan menyalahkan
aku takut ya Rabb
andai nikmat itu Kau uji
mungkin tak termampu untuk aku menghadapi
mungkin aku terduduk
hampa...sengsara

ya Allah
setiap detik milikMu masih tak mampu ku gunakan selayaknya
sedangkan masa itu makhluk yang bernilai
ibarah hidup ia terus berlalu

ya Allah
hambuMu ini malu
hambaMu kaku
bantulah aku untuk mencapai, merasa dan mengguna
setiap detik kurniaanMu
dengan selayaknya
dengan sepenuhnya
dengan sesungguhnya
demi hidup dunia yang sementara
bekalan hidup akhirat yang segalanya



Rabbi yassir wala tua'ssir, Rabbihkum bil haq, Rabbi sallim, sallim, sallim...Ameen

mood: muhasabah


No comments:

Post a Comment