Monday 9 August 2010

Ubat dan kuasa penyembuh

ubat hanya alat, penyembuhnya hanya Allah


Bismillahirrahmanirrahim...

Di sini sedang musim panas. Namun, sejuknya macam sama seperti musim sejuk. Dalam cuaca macam ni, ramailah kawan-kawan saya termasuk saya sendiri dilanda kesakitan. Bila sebut tentang sakit, pasti ubat yang dicari. Jadi, hari ini saya nak berkongsi tentang ubat dan kuasa penyembuh. Jadi kali ini saya ingin berkongsi tentang ubat dan kuasa penyembuh.


Apabila kita ditimpa sakit, kita jadi bergantung kepada ubat-ubatan. Memang tak salah, cuma setakat mana pergantungan kita kepada ubat melebihi kepada Allah dalam hal menyembuhkan penyakit?


Sahabat-sahabat sekalian,


Saya ingin mengajak untuk kita sama-sama menilai diri agar kita tidak terlalu meletakkan keyakinan kepada benda atau makhluk melebihi keyakinan pada Allah. Kadangkala bila kita ditimpa kesakitan, kita merungut. Rasa tak selesa, lemah badan dan kurang bertenaga. Pernah kita melihat sakit dari sudut yang positif? Contohnya masa sakitlah menjadi ruang untuk kita merintih dan mengadu kepada Allah. Ini masanya untuk kita mengenang dosa kita yang telah lalu. Menanggap bahawa masa sakit adalah masa 'cuti' dari segala hal keduniaan. Boleh sama-sama muhasabah dari video ini.

Video ini menceritakan Allah suka jika hamba-Nya 'berleter' atau 'nagging' kepada-Nya. Lebih kita mengingat Allah dalam rungutan dan rintihan kita, lebih dekat kita dengan Allah. Seperti itulah sepatutnya kita apabila diuji dengan ujian kesakitan. Seperti mana contoh Nabi Ayyub AS yang diuji dengan ujian yang bukan sahaja kepada dirinya malahan terhadap keluarganya. Namun Baginda tetap sabar dan tetap dalam ibadah.

Bila orang sekeliling kita sakit sebenarnya kita juga diuji untuk menjaga mereka, keihklasan kita turut diuji. Moga kita tetap sabar dan sama-sama menyabarkan orang yang sakit. Banyak ingatkan mereka untuk terus berdoa dan berharap kepada Allah. Walau berapa lama pun jangaka hidup yang ditetapkan oleh dokotr, yakinlah Allah yang memegang nyawa manusia. Apabila kita berziarah, ingatkan orang yang sakit supaya jangan tinggalkan solat dan ajarkan mereka bertayamum andai air yang menjadi kesulitan mereka untuk berwudhu'.

Saya mengingatkan diri dan rakan-rakan untuk memberi keyakinan yang tinggi kepada Allah sebagai kuasa penyembuh yang paling utama berbanding apa jua ubat yang paling mujarab dalam dunia ini. Sementara kita dalam keadaan sihat, bersyukurlah kerana ia susah berbanding untuk bersabar. Bila diuji bersabarlah. Seperti Firman Allah dalam Surah Ibrahim (52): 7;

"Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: "Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu, dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras".

Rasa syukur, jika tidak cuba dihayati akan sukar untuk dizahirkan melalui tindakan. Marilah sama-sama mengarahkan hati mengarahkan kepada rasa kesyukuran..

ingatan buat diri, sakit itu ujian, bersabarlah, moga ada ganjaran di sebalik kesabaran itu. Teruskan merintih, Allah suka hamba-Nya yang terus-terusan berdoa..kemudian bertawakallah.

Wallahua'lam

No comments:

Post a Comment