Sunday 5 February 2012

Ujian di perantauan

jauh perjalanan, luas pemandangan, tambah pengalaman
sumber gambar: kredit buat seorang teman


InsyaAllah di sini saya ingin berkongsi serba sedikit pengalaman sepanjang hampir tiga tahun berada di bumi asing. Berpeluang menyambung pelajaran ke luar negara saya anggap sebagai nikmat yang berharga sepangjang lebih suku abad dihiduplan Allah di muka bumi. Negara Union Jack, bumi asing yang juga merupakan negara pertama yang saya kunjungi di luar Malaysia. Membuat keputusan menyambung belajar di kala sahabat lain sibuk membina kerjaya di keluarga merupakan keputusan besar yang saya fikir banyak hikmahnya kini. Di sini saya ingin berkongsi beberapa ujian sebagai saya rantau di bumi asing, insyaAllah.

1. Sejuk…gelap

Cuaca sejuk adalah cabaran yang pada saya sangat mencabar. Mungkin ada yang pelik kerana andai dibandingkan dengan cuaca panas dan lembap sepanjang tahun di Malaysia, pasti cuaca sejuk sangat dinant-nantikan. Ditambah pula, ramai sungguh rakyat Malaysia yang gemar melancong ke negara-negara beriklim sejuk untuk menikmati kedinginan ciptaan Illahi. Sebenarnya, musim sejuk berkait dengan perubahan waktu juga. Waktu siang menjadi pendek msayakala malam menjadi panjang. Cuba bayangkan, masuk waktu solat Subuh paling lewat hampir jam 7 pagi. Solat Isya’ pula jam 5.30 petang. Beza masa dan suassaya gelap yang lebih awal kadang kala menyebabkan perasaan “gloomy” sering dirasai. Namun, bukanlah niat saya untuk menyalahkan hukum alam yang diciptakan Allah, cuma beza adaptasi di tanah air dan di negara empat musim memang menguji ketahsayan minda dan fizikal bagi sayak rantau yang berjauhan dari keluarga. Hikmah tersembunyi di setiap penciptaan-Nya wajar disyukuri. Pasti Allah lebih tahu asbab kejadiaan alam seputar perubahan iklim empat musim ini. Kini, Alhamdulillah saya makin memahami keperluan fizikal dan diri bagi menghadapi cuaca ekstrim sejuk dingin ini.

2. Tinggal berjauhan

Ini bukanlah kali pertama saya tinggal berjauhan dari keluarga. Namun, kali ini jauhnya bukan setakat sejam perjalanan, namun memakan masa hampir dua hari untuk sampai ke bumi Malaysia tercinta. Andai bukan masa isunya, kos perjalanan yang sangat mahal menjadi penghalang untuk kerap pulang ke tanah air. Pada saya, tinggal berjauhan dari keluarga ini banyak dugaannya. Ada kala kita perlukan lebih dari kawan kita untuk mendengar masalah kita. Ada masa kita rindu untuk mendengar “leteran”, teguran dan nasihat dari ibu bapa. Rindu mendengar riuh rendah suara adik beradik dan sanak saudara. Pengalaman tinggal jauh dari keluarga pada saya menjadi ruang untuk terus dekat dan rapat dengan keluarga. Atas dasar keyakinan bahawa Allah jua yang memegang hati, saya yakin bahawa Allah pasti mengikat hati-hati orang Islam yang berkasih sayang kerana Allah.

3. Speaking, please!

Bahasa merupakan medium perhubungan yang sangat penting. Bila tinggal di negara asing, masalah bahasa menjadi satu ujian tinggal di perantauan. Sebenarnya, bukan isu kefasihan dalam berbicara yang menjadi isu, namun keyakinan untuk berbicara dalam bahasa asing kadang kala menjadi kekangan buat diri berbicara. Pada peringkat awal, saya jadi pendiam dan kurang pandai bergaul kersaya menjadi terlalu “conscious” dengan bahasa yang saya gunakan. Takut tersilap “grammar”, takut tersalah “vocabulary”, sering terfikir “fahamkah mereka dengan bahasa yang diucapkan?”. Pelbagai soalan berlegar sebelum keyakinan itu muncul dalam diri. Sebenarnya sekarang saya mula sedar, apa yang penting ialah mampu menggunakan bahasa mudah dan jelas bila berbicara, andai ada perkataan canggih yang digunakan itu adalah nilai tambah buat kita. Kini, bukanlah hendak dikatakan saya lebih lancar dan fasih berbahasa, namun keyakinan untuk berbicara dalam bahasa Inggeris sudah bertambah, Alhamdulillah.

4. Don’t become an anti-social!

Sudah menjadi kebiasaan rakan-rakan saya (sama ada penduduk tempatan atau pelajar antarabangsa yang lain) untuk keluar minum dan makan bersama. Saya menjadi salah seorang yang sering menolak ajakan mereka. Bukanlah faktor makanan halal yang menjadi isu utama. Kebanyakan mereka, Alhamdulillah, sangat mengambil berat tentang keperluan pemakanan halal untuk kaum muslim. Mereka sering kali bertanya tentang hal makanan yang dibolehkan dalam Islam. Pada saya, mereka sangat menghormati sempadan yang perlu dipatuhi oleh orang Islam. Cuma, yang menjadi masalah bagi saya ialah untuk “melarikan” diri dari perbualan mereka yang sering kali panjang lebar dan bagaikan tidak berkesudahan. Dari satu topik, ke satu topik, mereka bagai tidak kering idea untuk bercakap. Itu yang menjadi masalah bagi saya untuk mencari alasan untuk keluar dari perbincangan mereka. Disebabkan kekangan inilah saya mencari jalan tengah untuk tidak menyertai perjumpaan mereka dan digelar sebagai “anti social”. Namun, pada saya biarlah digelar begitu asal saya terhindar dari terjebak ke dalam perkara yang tidak diredhai-Nya. Sebagai gantinya, saya sering menyertai mereka tatkala makan tengahari dan mengambil peluang untuk berbual dengan mereka bila berkelapangan. dari segi satu sudut, saya melihat kemampuan orang Barat untuk berinteraksi dengan baik adalah satu perkara ayng boleh diambil pengajaran. Saya belajar untuk beradaptasi dengan keadaan ini dan cuba jadi lebih "ramah" melalui pengalaman ini.

5. Lima kali sehari

Persoalan yang sering kali ditanyakan di kalangan sahabat bukan muslim pada saya ialah:

“How many times do you pray in a day? It’s difficult if you have to do it so many times in a day”.

Cabaran untuk menerangkan dengan ringkas dan tidak pula menunjukkan Islam agama yang menyusahkan merupakan pengalaman yang saya peroleh bila berkelana. Saya mengambil pendekatan untuk menerangkan yang kita sebagai hamba sangat perlukan Allah setiap masa. Sebab itulah kita perlu sentiasa menghadapnya dan berdoa kepadanya. Alhamdulillah, pada saya kini mereka jadi lebih terbuka dalam isu ibadah dalam Islam.

Sebagai kesimpulan, sukalah saya untuk mengingatkan diri dan orang lain untuk terus membawa Islam tidak kira di msaya pun. Setiap dari kita membawa imej Islam di mata orang asing. Walau di mana pun letaknya kita, ingatlah kita masih di bumi ciptaan Allah. Jangan kerana sifat buruk kita, nama baik agama dari Allah ini tercemar. Bawalah Islam, iman dan ihsan itu dalam hati dan peganglah dengan erat sampai mati. Moga Allah memberi kekuatan untuk kita menegakkan dan mengamalkan Islam sepanjang hayat. Moga mati kita nanti dalam husnul khatimah, insyaAllah. Sekian perkongsian ringkas dari saya, moga ada manfaatnya buat kita semua sebagai da’ie di bumi Illahi.

snow...sejuk yang mencengkam

Berjalanlah di bumi Allah...lihatlah setiap ciptaan-Nya yang indah.....

Wallahua’alam

No comments:

Post a Comment