Wednesday 25 January 2012

walimah....sekali biar selamanya

ikatan suci jangan dicemari





Bismilahirrahmanirrahim...

Syukur atas nikmat dan limpah rahmat Allah yang Maha Kaya. Alhamdulillah pujian selayaknya hanya untuk Allah. Syukur kerana masih diberi pinjaman nyawa dan nikmat dari Allah.

Tumpang gembira

Saya sebenarnya rasa gembira dan bahagia melihat kegembiraan dan kebahagiaan orang lain. Bila tinggal berjauhan dari keluarga memang medium facebook jadi tempat untuk "update" perkembangan terkini keluarga dan sahabat-sahabat. Melihat senyuman gembira rakan-rakan semasa majlis pertunangan, perkahwinan, mendapat anak dan sebagainya baut saya rasa bahagia juga. Walaupun tidak berada bersama untuk berkongsi gembira tapi saya tetap mendoakan moga rasa sakinah itu kekal di samping mereka.

Bukan sekadar majlis walimah

Dalam banyak-banyak upacara, perkahwinan menjadi upacara yang dinantikan oleh kebanyakan orang. Sudah menjadi adat masyarakat Malaysia kita untuk bergambar untuk pre wedding, outdoor shooting, wedding video dan sebagainya. Senarai panjang ini saya lihat sebagai tekanan dan mungkin sebagai panduan bagi sesetengah pihak. Ada juga yang mengupah wedding planner untuk memastikan kelancaran hari bersejarah mereka. Persoalannya kini adakah senarai ini sahaja yang perlu ditekankan oleh bakal pengantin? bagaimana pula senarai selepas majlis walimah?

Apa yang saya lihat kini seakan-akan orang sibuk memastikan majlis walimah yang bakal berlangsung menjadi majlis yang bakal dikenang orang kerana gahnya majlis tersebut. Tapi bagaimana perkahwinan itu sendiri? Adakah asasnya sudah cukup mantap untuk memastikan perkara selepas walimah itu berjalan lancar?

Soalan-soalan seperti ini, wajar dipertimbangkan bakal pengantin:

1. Ilmu tentang pengurusan rumahtangga, cukupkah?

2. Ilmu psikologi tentang sikap jantina berlainan (seperti dalam buku "Men from Mars, Women from Venus"), cukupkah?

3. Bajet kewangan untuk hidup bersama (rumah, belanja makan dan sebagainya) sudahkah dirancang?

Senarai ini akan berterusan.....andai difikirkan, amat menakutkan andai kurangnya persediaan yang rapi.


Sekali biar yang terakhir

Bak kata kebanyakan orang, berkahwin biar sekali. Benar, semua orang mahukan perkahwinan yang dibina kekal selamanya. Namun, permulaan usaha ke arah itu bermula dari pemilihan calon pasangan itu sendiri. Selepas pasti calon yang sesuai, usaha ke arah walimah perlu diperhatikan agar adanya barakah sepanjang proses ini.

Dalam merancang majlis walimah juga saya mencadangkan agar kita memastikan tiada unsur yang tidak diredhai Allah berlaku. Antara yang perlu diperhatikan ialah tentang susun atur tempat walimah, atur cara majlis dan sebagainya.

Ada kala terdapat percampuran yang tidak terkawal antara muslimin dan muslimat terutamanya ketika bergambar. Ada juga yang meletakkan DJ untuk memeriahkan majlis. Andai lagu yang yang diutarakan itu membawa kebaikan dan mengingatkan kita kepada Allah, Alhamdulillah. Tapi, andai lebih banyak unsur hiburan yang melalaikan, sangat merugikan. Ada juga trend terkini yang menjemput para ustaz memberi tazkirah ringkas semasa majlis walimah, pada saya usaha ini sangat murni dan memberi kebaikan bukan sahaja kepada pengantin, tapi juga buat semua tetamu yang hadir.

Pada saya, perkahwinan yang hanya sekali ini biarkan barakahnya berkekalan. Mulakanlah dengan perkenalan yang baik, majlis perkahwinan yang sederahana dan mengikut syariat dan terajulah bahtera rumahtangga mengikut panduan Islam. Bila mulanya penuh kebaikan, moga akhirnya nanti kekal dalam kebaikan. Jangan hanya "grand" yang lebih diutamakan, tapi biarkan mawaddah dan rahmah selepas akad yang diusahakan. Biar sederhana asal matlamat untuk menghebahkan walimah tercapai.

Ingatan buat diri

Bukanlah saya orang yang selayaknya memberi nasihat tentang perkahwinan. Apatah lagi saya pun belum melaluinya sendiri. Namun, dari pemerhatian dan pengamatan saya dari status facebook keluarga dan teman, hanya ini yang ingin saya kongsikan. Moga syariat Islam terus ditegakkan. Ungkapan "biar mati anak jangan mati adat" mungkin kurang relevan kerana syariat lebih utama dari adat, dan syariatlah yang memandu kita dalam kehidupan ini.

Moga kita semua diberi kekuatan untuk mendaulatkan Islam dalam setiap amalan harian. Akhirnya, buat sahaba-sahabat yang bakal mengecap hari bahagia, doa ini saya titipkan....

"Barakallahu lakuma wabaraka 'alaikuma wajamaa bainakuma fikhair"...ameen

Wallahua'lam

dingin malam

1 comment:

  1. Akak suka artikel ni....:)
    Boleh dijadikan ilmu..kerana sesungguhnya pernikahan itu bukan untuk main-main dan sebelum bernikah, perlu ada ilmu..

    ReplyDelete