Sunday 5 February 2012

Sollu A'la Muhammad

cahaya seluruh alam...
sumber



Sollua'la Muhammadh Wa'ala Ali Muhammad

12 Rabi'ul Awwal 1433 H...

Syukur Alhamdulillah masih diberi kesempatan untuk hidup di bumi Allah yang maha luas ini. Hari ini seluruh dunia meraikan kelahiran junjungan besar Nabi Muhammad SAW. Kelahiran junjungan mulia ini memberi rahmat ke seluruh alam. Dunia gelap jadi cerah, dari kejahilan dalam aqidah berubah menjadi cahaya keimanan.

"wa ma arsalnaka illa rahmatan lil-`alamin"

Maksudnya, tidak aku jadikan Kamu (Nabi Muhammad SAW) kecuali sebagai rahmat ke seluruh alam.

Hari ini saya mengerti betapa pentingnya untuk kita terus menghidupkan rasa kasih dan cinta kepada junjungan mulia Nabi SAW. Sedikit perkongsia yang saya peroleh dari kuliah Ustaz Dusuki tentang cintanya Baginda SAW terhadap ummatnya. Untuk kuliah penuh boleh rujuk di sini.

Ustaz ada menyatakan enam cara untuk melahirkan rasa cinta kepada Nabi Muhammad SAW:

1. Berselawat ke atas Nabi SAW sebanyak-banyaknya

2. Menghidupkan sunnah Nabi Muhammad SAW sekurang-kurangnya tiga sunnah dalam sehari.

3. Belajar dan memahami sirah Nabi SAW.

4. Mempelajari hadith Nabi SAW.

5. Kasih kepada ulama' yang merupakan pewaris Nabi SAW dan memastikan kita berguru belajar dengan seorang ulama' dalam bidang agama.

6. Menziarahi maqam Nabi SAW di Madinah.

Mari sama-sama kita berusaha menyemai dan menyuburkan rasa cinta kita kepada Nabi SAW yang tidak pernah pudar cintanya kepada ummah. Janganlah kita menjadi bakhil kerana tidak mahu berselawat kepada Baginda SAW. Ingatlah, kita perlukan syafaat Nabi SAW di saat pengakhiran hidup kita. Baginda sangat sayang kepada ummatnya, namun bagaimana kita? Sudah cukupkah rasa sayang pada Baginda SAW kita tunjukkan? Saya turut mengingatkan diri, supaya terus-terus mengingat Baginda dan menghargai susah payah Baginda SAW dalam menyampaikan risalah Islam yang benar.

Moga Allah memberikan kekuatan kepada kita untuk terus mengamalkan sunnah Nabi Muhammad SAW dalam kehidupan kita, InsyaAllah.

gemilang dunia dengan cahaya hidayah...rindu pada Nabi Muhammad SAW

snowy day

wallahua'lam

No comments:

Post a Comment