Tuesday 22 November 2011

Jom hulurkan bantuan






Bismillahirrahmanirrahim,

Alhamdulillah dengan izin Allah jua saya diberi kesempatan untuk menulis. Benarlah masa itu seperti pedang, kalau tidak dipotong maka kita akan dipotong. Khilaf sungguh rasa diri kerana kurang bijak mengurus masa. Apa pun saya doakan agar sahabat-sahabat semua diberi kemudahan dan kemampuan untuk menguruskan masa, InsyaAllah.

Buat baik dibalas baik


Saya yakin kita semua pernah berada dalam dua keadaan yang memmerlukan kita berkorban. Contohnya, kita sedang sibuk menyiapkan tugasan, tapi dalam masa yang sama ada sahabat kita yang memerlukan bantuan kita untuk membantunya menyelesaikan masalah. Dalam keadaan ini, apa tindakan anda?

A. Buat tidak tahu dan terus habiskan tugasan kita
B. Berhenti buat tugasan dan terus membantu sahabat kita

Sungguh dalam kehidupan ini kita ada dua pilihan; antara kebaikan dan keburukan. Keadaan yang sama berlaku dalam situasi ini. Kita diberi peluang menambah kebaikan dengan tindakan kita membantu sahabat kita. Memang jelas pengorbanan memerlukan kefahaman. Jelas jika kita tidak memahami kelebihan dalam berkorban pasti kita tidak tergerak untuk melakukannya.

Jadi, saya mengingatkan diri sendiri dan kawan-kawan untuk sama-sama berbuat baik. Yakinlah Allah akan memudahkan setiap urusan kita andai kita memudahkan urusan orang lain.

Bantuan dari Allah

Banyak sirah para Anbiya' tentang pertolongan Allah yang tidak disangka-sangka kepada golongan yang beriman. Contohnya kisah Nabi SAW yang bersembunyi di Gua Thur semasa peristiwa hijrah. Sarang labah-labah memjadi penyelamat kepada Nabi SAW dan Saidina Abu Bakar.

Sebenarnya dalam hidup ini kita perlu sedar kita sebenarnya sangat-sangat memerlukan bantuan Allah. Sebab itulah amat penting untuk kita mengenal Allah (makrifatullah) dan meyakini bahawa Allah sentiasa ada. Dialah yang memberikan kemudahan kepada hamba-Nya.

Andai kita mengenal Allah dengan sebaiknya, maka tidak ada rasa gelisah dan bimbang terhadap ujian yang menimpa kita. Marilah kita sama-sama merenung firman Allah dalam Surah Al-Insyirah (94: 5-8):

[94.5] Karena sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan,


[94.6] sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.


[94.7] Maka apabila kamu telah selesai (dari sesuatu urusan), kerjakanlah dengan sungguh-sungguh (urusan) yang lain,


[94.8] dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap.


Mari tambah ilmu makrifatullah

Akhirnya, saya menyeru diri dan rakan-rakan untuk bersama-sama menambah ilmu yang mendekatkan diri kita kepada Allah. Moga dengan penambahan ilmu ini menjadikan kita hamba-Nya yang tidak pernah resah dengan dunia tapi gembira untuk mengejar kebahagiaan akhirat, InsyaAllah.

Wallahua'alam

sudah mula sejuk...daun pun berguguran

2 comments: