Friday 25 November 2011

Hijrah menuju Allah

perubahan...biarlah ke arah kebaikan




Bismillahirrahmanirrahim

Kalau di sini cuaca mula berubah, bukan setakat hujan, tapi sejuk mencengkam. Allah menciptakan perubahan buat kita berfikir dan menilai. Andai cuaca berubah dengan setiap kesan yang dibawanya, bagaimana kita manusia?

Tanggal 1 Muharram 1433 H, tarikh penghijrahan itu menjadi satu titik ukur buat umat Islam. Ibrah di sebalik peritiwa hijrah itu wajar diteladani, bukan ekadar diketahui sahja. Saya terfikir, setakat mana peristiwa hijrah ini dekat di hati? Adakah hanya singgah tanpa sebarang kesan?

Ramai orang saya yakin memasang azam setiap kali tiba tahun baru masihi. Namun, bagaimana dengan azam tahun baru hijrah? Adakah sama azamnya atau memperbaharui azam lama? Setiap tahun tarikh itu tiba, kita sebagai hamba masih diberi kesempatan untuk melaluinya. Setiap tahun bererti bertambah umur kita, bertambah kematangan kita dan harapnya bertambah amalan kita. Apa yang penting juga untuk kekal istiqamah dalam kebaikan, insyaAllah.

Sekian dulu dari saya beserta segala persoalan yang sanya nyatakan. Moga menjadi pembuka minda buat kita semua. Hanya sebagai ingatan buat diri saya yang lemah jua. Saya ucapkan selamat tahun baru hijrah. Moga ia menjadi titik perubahan bermakna buat kita semua, insyaAllah.

Salam Maal Hijrah...menuju redha Allah

cuaca sejuk menyelubungi

No comments:

Post a Comment