Sunday 29 May 2011

ingatan untuk menghargai diri

hargai diri...hargai nikmat Illahi
sumber



Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamualaikum wbt,

Apa khabar semua? Moga sentiasa dalam rahmat Allah selalu. Hari ini saya ingin mengajak diri saya dan rakan-rakan semua untuk kembali menghargai diri dan kehidupan yang dikurniakan Allah. Marilah kita menghayati rakaman ini dari Dr MAZA..(klik sini)

Sahabat yang dikasihi sekalian...

Kenapa kita perlu mengasihi diri?

Saya yakin ada di antara kita yang pernah membaca Surah Ar-Rahman, ayat yang sama diulang beberapa kali di dalam surah tersebut:

"Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?"

Nikmat...ya nikmat itulah yang sering kali kita lupakan. Nikmat masa, kejayaan, kewangan, keluarga yang bahawa, dan senarai panjang yang terungkapkan. Itulah nikmat-nikmat Allah yang mungkin kita lupakan.

Bagaimana kita kini? adakah kita berpagi-pagi dengan rasa syukur atas peluang yang Allah berikan untuk kita bangun dalam sihat dan hidup. Pernahkah kita terfikir andai malam tadi adalah hari terakhir kita, apa yang akan kita persembahkan kepada Allah? Cukupkah amalan kita? Ke mana kita akan ditempatkan?

Persoalan-persoalan ini saya yakin kita semua pernah memikirkannya. Bersyukurlah andai hati masih diketuk dengan rasa untuk berubah. Berfikirlah sedalamnya andai hati masih rasa jauh dari takut kepada Allah.

Sahabat-sahabat sekalian,

Di sini saya ingin mencadangkan satu bahan bacaan tentang dakwah kepada diri, perubahan pada diri. Pada saya buku ini sangat dalam maknanya. Mungkin kerana ianya merupakan hasil luahan dan pengalaman penulis sendiri.



Pada saya pengakuan jujur Prof Kamil dalam buku ini membuktikan kesungguhan beliau untuk mengubah diri dan persekitaran untuk lebih dekat kepada Allah. Akhirnya membawa kepada menghargai hidup yang Allah berikan.

Kuatkanlah rasa tawakal kita kepada Allah, tingkatkan pergantungan kita kepada-Nya. Boleh rujuk sini untuk tambahan ilmu.

Marilah kita sama-sama berdoa untuk kebaikan kita bersama. Berubahlah wahai diri, bawalah hati untuk ingat Allah, Tuhan yang sangat menyayangi makhluk-Nya. Cuma kita yang mungkin
"kurang merasai" atau "kurang menghargai" kasih-Nya.

Sama-sama fikirkan.

Ingatan buat diri jua

cerah cuaca

No comments:

Post a Comment