Monday 21 February 2011

Apa stand anda?




Apa stand anda?

Bismillahirrahmanirrahim...

Baru-baru ini saya terbaca email dari seorang sahabat tentang isu "Islamisasi" sekolah kebangsaan di Malaysia. Memang sudah lama zaman persekolahan ditinggalkan, namun sebagai warga Malaysia saya turut terkesan dengan isu yang dibangkitkan. Berikut sebahagian dari isi surat yang dipos di laman web Malaysiakini:

Islamisation in national schools going overboard
Concerned parent
Feb 15, 11
12:37pm

Not that this is unknown or new. However, as a parent, I found it quite disturbing that the Islamisation of national schools has reached an alarming state. Allow me to give you a first-hand insight. We had enrolled our daughter at a national school in Bandar Sri Damansara for Primary 1.

What was supposed to be an eagerly anticipated 'graduation' into formal schooling turned out to be a worrying scenario that has caused us to rethink our future in this country as well as our plans for our kids. We had, of course, heard of the instances of the growing Islamic influence in national schools and some horror stories to go along with it. But perhaps we underestimated the level of abuse that was occurring. Orientation was conducted on Jan 2 and the very first horror story to greet us was that all children were required to attend Arab language classes. Don't get me wrong. I am of the opinion that learning a foreign language is beneficial.

untuk bacaan lanjut rujuk link

Sahabat-sahabat sekalian,

Marilah kita sama-sama renungkan dan fikirkan, mengapa perkara ini berlaku? Kita tahu sudah lebih 50 tahun kita merdeka. Dalam jangka masa yang lama itu jugalah semua rakyat Malaysia tanpa mengira bangsa telah hidup bersama. Nampknya jangka masa yang lama itu tidak dapat membantu rakyat bukan Muslim untuk memahami agama Islam itu sendiri.

Pada pendapat saya, seharusnya pihak sekolah jeals tentang perkara yang dianggap sensitif oleh sesetengah ibu bapa. Yang paling baik saya rasakan perlu adanya penjelasan mengapa perbuatan yang dianggap meng"Islamisasi"kan sekolah kebangsaan itu dilakukan. Saya yakin, jika ada penjelasan yang baik diberikan, mungkin pihak ibu bapa pelajar bukan Muslim tidak risau lagi. Tuntutan untuk mengajar bahasa selain dari Melayu wajar diberi perhatian oleh pihak sekolah kerana ia juga merupakan keperluan bagi pelajar bukan Melayu.

Seharusnya kita sama-sama mengambil iktibar tentang isu ini agar ia tidak lagi menimbulkan kekeruhan. Betulkan salah faham tentang Islam kepada orang bukan Islam. Sebagai muslim, tunjukkanlah contoh yang baik kepada yang bukan Muslim, kerana setiap dari kita menjadi duta yang dilihat dan dinilai oleh orang sekeliling. Janganlah kita menjadi perosak seperti kata pepatah;

"Akibat nila setitik, rosak susu sebelanga"

Baiki diri, hiasi peribadi peribadi dengan akhlak Islam... jadi..apa stand anda?

Wallahua'lam

foggy

No comments:

Post a Comment