Wednesday 2 October 2013

Belajarlah sabar untuk bersabar

Sabar itu indah...senyumlah!

Bismillahirrahmanirrahim...

Alhamdulillah, syukur pada Allah atas nikmat hidup, kesihatan dan yang paling utama iman dan Islam. Syukur Allah masih memberi izin untuk kita memimjam nyawa dan udara milik-Nya...

Masa itu ujiannya...

Subhanallah...sudah lebih sembilan bulan saya tidak menulis sebarang post. Rasa malu kerana 'kesibukan' dunia melalalikan diri...Allah, malu dengan Rasulullah SAW Nabi junjungan mulia yang merupakan model insan yang sangat 'wholesome'. Baginda SAW sentiasa ada masa untuk berbuat kebaikan dengan orang sekeliling. Rasa kerdil dengan diri yang hanya diuji ujian kerja, lalu tidak mampu tsabat dalam menyumbang...Saya doakan semua sahabat-sahabat diberi kekuatan untuk kekal dalam melakukan amal kebaikan..

Masa dan nikmat kesihatan adalah dua nikmat yang sering dilalaikan atau mungkin dianggap remeh oleh umat manusia. Benarlah hidup manusia yang merupakan masa yang berjalan tanpa sedetik pun terlewat terus meninggalkan kita. Manusia makin tua, saya makin tua, namun persoalan yang lebih penting ialah bagaimana kita gunakan masa itu? Allah...malu rasanya, adakah sudah kita gunakan makhluk Allah ini (masa) ini selayaknya?. Setiap detik yang terbuang, tidak akan berulang.....

Sabar, ujian dan hikmah

Peluang yang Allah berikan untuk saya tinggal berjauhan dengan keluarga adalah peluang berharga yang Allah berikan kepada saya, Alhamdulillah. Saya belajar untuk berdikari dan yang paling penting mengenal diri sendiri...

Setiap manusia ada kelemahan tersendiri. Dalam banyak-banyak perkara, sabar adalah sifat yang saya rasakan paling perlu saya perbaiki. Saya pernah mendengar, ujian yang diberikan kepada manusia sebenarnya cara Allah untuk mengajar kita. Kini saya rasakan kebanyakan perasaan sedih dan sukar yang saya alamai sebenarnya cara Allah mengajar saya untuk bersabar....

Sabar memang mudah untuk diungkap, tetapi, kita hanya tahu yang kita benar-benar menghayatinya apabila kita diuji. Setiap manusia akan memberikan reaksi berbeza bila diuji ujian yang sama. Ada yang terus marah, ada yang bertenang, dan yang yang paling membanggakan apabila ada yang mampu bersabar dan tersenyum...

Sempurna

Kadang-kadang saya terfikir, kenapa manusia sering marah dan beraksi negatif dengan ujian yang menguji kesabaranya? Akhirnya jawapan yang saya temui ialah:

-->manusia sering menganggap yang kita mampu mengawal keadaan, kita sentiasa betul dan setiap perkara MESTI berlaku atas apa yang kita kehendaki...

Kesimpulan yang mampu saya nyatakan ialah, kebanyakan kita merasakan diri kita SEMPURNA! Sebab itu apabila kita diuji, kita rasa kita "hilang" kesempurnaan...

Tidak selayaknya manusia beranggapan kita sempurna, kerana ia hanyalah milik Allah semata-mata. Dengan menyedari kita tidak sempurna, maka kita "membenarkan" sebarang kekurangan untuk berlaku, dan yang paling utama redha dan sabar dengan ketentuan itu.

Bersabarlah untuk bersabar

Akhirnya, suka saya mengingatkan diri sendiri terutamanya dan sahabat-sahabat yang lain untuk belajar meningkatkan kesabaran. Sabar atas nikmat dan sabar atas ujian. Sungguh Allah itu Maha Baik dan hanya menguji kita dengan ujian yang selayak dengan kemampuan kita. Andai rasa diri tewas dan kandas, izinkan ia berlaku...rasa sedih jangan dipanjangkan kerana ia sebenarnya dari syaitan yang mahu umat manusia terus dirundung kesedihan. Bangkitlah dan senyum. Setiap senyuman itu adalah kekuatan, kerana hati yang redha pegangannya hanya satu...ALLAH.....

Sabar itu indah, senyumlah! jom sabar!

fall is about to begin...

p/s: sedikit perkongsian tentang doa yang elok kita amalkan..


اللَّهُمَّ إنِّي أسْألُكَ الهُدَى ، والتُّقَى ، والعَفَافَ ، والغِنَى
“Allahumma inni as-alukal huda wat tuqo wal ‘afaf wal ghina.” Artinya: Ya Allah, aku meminta pada-Mu petunjuk, ketakwaan, diberikan sifat ‘afaf dan ghina. (Sumber)

No comments:

Post a Comment