Wednesday 2 October 2013

Ilmu di hujung jari


Ilmu itu sebagai pemandu...pilihlah yang tepat sumbernya


Bismillahi walhamdulillah...

Ilmu dari youtube

Sedikit perkongsian ringkas dari saya berkenaan beberapa "channel" youtube yang menjadi tempat saya menimba ilmu. Saya sedar cara terbaik dalam menuntut ilmu ialah pergi berguru secara personal. Namun, dalam keterbatasan saya sebagai seorang perantau di negara minoriti muslim, peluang menuntut ilmu secara bertalaqqi nampaknya terhad...

Platform youtube saya gunakan untuk menambah ilmu dan perbaiki diri yang serba kekurangan. Bagi sahabat-sahabat yang berada di tanah air, jangan lupa sertai pengajian di masjid atau majlis ta'lim sekitar tempat anda ya..

Saya gemar mendengar video-video ini sambil buat kerja, macam sambil menyelam minum air....

Channel bermanfaat

Saya ingin mencadangakan untuk kawan-kawan rujuk youtube channel Dr Abdul Basit (Abu Anas Madani). Ustaz Dr sangat tersusun dari segi pengajian yang beliau jalankan di pondok di Kelantan. Setiap video yang dimuat turun disusun seperti satu silibus. Jadi, kalau ada yang ketinggalan, boleh rujuk pada playlist kitab yang dibincangkan. Penyampaian Ustaz Dr. yang padat dan sesuai dengan waqi' atau keadaan semasa saya rasakan sangat berkesan. Paling saya suka ialah isi kandungan khutbah Jumaat yang beliau sampaikan...sangat terkesan dan sesuai dengan isu semasa dalam dan luar negara.

Berikut merupakan link channel Ustaz Dr (Abu Anas Madani):

http://www.youtube.com/channel/UCd-uh5vipgHyFUzsj_8RJeQ

Channel lain:

1) As Sohwah: Prof Dr Muhaya

2) Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah (Masjid Shah Alam)

3) Dokumentari Kuliah

4) Promediatajdid1 (koleksi kuiah Dr Asri, Ustaz Halim Hassan, dan lain-lain)

5) Koleksi dartaibah

6) Radioikim (koleksi ceramah di Radio Ikim)

Luar negara:

1) Zaytuna College

2) Zulfiqaar media

Oh ya, saya sukar dengar radio dari Indonesia. Namanya hang.fm, boleh didengar secara inline atau melalui tunein. Radio ini penuh dengan pengisian ilmu dan tiada lagu, hanya tazkirah dan bacaan surah. Saya yakin bahasanya mampu difahami semua, insya Allah. Ini adalah link untuk radio hang:

http://www.hang106.com/

Moga setiap anggota kita dimanfaatkan untuk kebaikan...sambil tangan buat kerja, telingan boleh dengar kuliah...moga Allah redha dan berkati ilmu kita. Walau tidak dapat berjumpa dan berdepan dengan asatizah, boleh juga timba ilmu bermanfaat dari mereka. Ilmu itu kini hanya di hujung jari. Terpulang pada kita untuk memanfaat atau menyiakannya. Moga Allah memberi hidayah untuk kita membuat pilihan channel yang betul.....Akhirnya, takkan rugi orang berusaha menuntut ilmu, selamat mendengar!

wassalam...

No comments:

Post a Comment