Thursday, 6 September 2012

Sabarlah wahai hati

Bersabarlah wahai saudaraku...



Bismillahiwalhamdulillah,

Syukur atas nikmat kurniaan yang Allah berikan. Syukur masih diberi peluang untuk melihat dunia ciptaan-Nya. Madrasah tarbiyyah Ramadhan telah lama ditinggalkan dan kini kesan hasil tarbiyyah itu bakal menguji kita. 

Ujian itu ada hikmah

Setiap hari pasti ada saat suka dan duka yang kita lalui. Pasang surut kehidupan itu lumrah. Ada masa kita gembira dan ada masanya berduka. Kita sering diuji rasa sabar bila ada dugaan. Tapi setiap kali ia terjadi, adakah kita mengembalikannya kepada Allah. Mengenang dan memahami bahawa setiap ujian itu pasti mampu kita hadapi ada satu perkara yang perlu kita lakukan. Saya sendiri sering terlupa dan terleka bila diuji. Kadang kala terlupa dan menyalahkan taqdir yang terjadi, sedang Allah mengingatkan kita supaya bersyukur bila dikurniakan nikmat dan bersabar bila diuji. Sepertimana firman-Nya dalam Surah Yusuf (12:83):

"Jika demikian, bersabarlah aku dengan sebaik-baiknya, mudah-mudahan Allah mengembalikan mereka semua kepadaku. Sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana. (83)"

Doa untuk menjadi orang yang sabar


Sabar itu buahnya redha

Redha itu buah hasil kesabaran. Menyebut sabar memang  mudah, tapi bila kita benar-benar berada dalam situasi yang memerlukan kesabaran, sering kali kita kalah dan akhirnya menyalahkan ketentuan-Nya. Di sini suka untuk saya mengingatkan diri untuk memperbanyak sabar dalam kehidupan kerana pasti buah redha untuk sangat manis. Moga Allah beri kekuatan untuk kita bersabar. Ya Allah mudahkanlah segala urusan setiap hamba-Mu, ameen.

Wallahua'lam

sisa-sisa summer...



No comments:

Post a Comment

Post a Comment